Overal wordt het na corona weer drukker. Door personeelskrapte kampt de NS met een afgeschaalde dienstregeling. Overvolle treinen en treinen die voorbij rijden en de reiziger laat wachten; enorm frustrerend als je tijd op je werk wilt zijn. Maar ook de weer toegenomen drukte op de snelwegen is irritant voor de automobilist. Na corona en een periode van volledig of deels thuiswerken is iedereen weer op weg. Vooral bij slecht weer loopt het vast. In het najaar volop files op de snelwegen en treinstations die dichtslibben. Een gekrompen dienstregeling doet minder treinen rijden. En dus zijn ze voller. Dan toch maar weer de auto in. Al liegen de brandstofkosten er tegenwoordig niet om. Benzine is duur en je autokosten beheersbaar houden doet er nu toe. Wie zich goed bewust is van zijn autokosten zal besparingen opzoeken. In de vorm van de goedkoopste autoverzekering, lagere kosten voor verbruik en onderhoud. Anders rijden met andere uitgaven.
Auto blijft favoriet
Voor het gros van de reizigers blijft de auto ons favoriete middel van vervoer. In tijden van corona was een plaats in de trein een grotere kans op besmetting dan in je eigen bubbel van de auto. Vervoer op maat wat we koesteren. Ondanks alle stimulerende maatregelen die de overheid ooit bedacht om meer het openbaar vervoer te gebruiken. Om twee redenen. De snelwegen waren vol en dat zat aan de max voor uitbreiding. De trein vond men een goed alternatief. Ook vanwege het milieueffect. Duurzaam vervoer past in de klimaatdoelen van onze regering. De sector mobiliteit, daar kon de overheid aan de knoppen draaien. CO2 uitstoot in deze sector moet in 2030 zijn gehalveerd. In Om in 2050 met zijn allen klimaatneutraal te leven. Elektrificatie van ons wagenpark, zakelijk en privé heeft de voorkeur. De overheid draait aan de knoppen vanwege een schoner milieu. Maar de auto willen we blijven rijden. Hoe dan ook.
Elektrisch rijden krijgt de overhand
Alle maatregelen waarmee de regering invloed op ons gebruik en gedrag kan sturen zijn gericht op elektrificatie van onze auto’s en bedrijfswagens. Lastenverzwaring op vervuilende verbrandingsmotoren en op termijn een totaalverbod. Met subsidies wil de overheid elektrisch rijden stimuleren. Dat gaat de goede kant op. Maar de aanschaf van een elektrisch of hybride auto is nog erg duur. Te duur voor de modale portemonnee. Al kan die in andere autokosten als autoverzekeringen en minder verbruikskosten door de batterij de pijn iets verlichten. Wel duurder maar goed voor de planeet. Dat telt ook.
Meer verhalen
Het belang van een milieusticker voor je vakantie naar Frankrijk
Een nuttige gids voor het bijmaken van een BMW sleutel
Onderweg met gemak: de rolstoelauto als oplossing voor mobiliteitsproblemen